Принципи
особистісно-зорієнтованого навчання
|
Педагогічні
ідеї В.Сухомлинського
|
Принцип
неповторності кожної дитини
|
“У практиці своєї
виховної роботи ми виходимо з того, що людина неповторна …” (“Духовний світ
школяра” [Т.1, С. 284].)
“Людська індивідуальність дитини неповторна
…” ( “Розмова з молодим директором” [Т.4, С. 449]) стаття — “Людина
неповторна”[Т.5. С.80-96].
“Кожна людина — це сніг,
який з нею народжується і з нею вмирає. Під кожною могильною плитою лежить
всесвітня історія (посилання на слова Г.Гейне у праці “Серце віддаю дітям”)
|
Принцип визнання
відсутності нездібних дітей
|
“У кожної людини є
задатки, обдаровання, талант до певного виду або кількох видів (галузей)
діяльності” “Людина неповторна” Т.5 — С.88].
“Ми глибоко переконані в
тому, що немає людини, яка в належних умовах, за вмілого виховання не виявила
б свого самобутнього, неповторного таланту. П’ятсот вихованців, духовне
обличчя яких ми повинні сформувати, — це п’ятсот неповторних талантів і
обдаровань. Поважати в кожному учневі людину, виявляти до нього гуманне
ставлення — це насамперед розкрити в ньому таку людську неповторність”
|
Урахування нерівності розумових здібностей дітей.
|
“Ми бачимо, що
дискретність роботи мозку проявляється у дітей по-різному: в одного ця робота
дуже швидка, в іншого — повільна, звідси — кмітливість і
некмітливість, тямущість
і нетямущість, міцність і неміцність пам’яті, сильно і слабко виражена
здатність до оволодіння знаннями” [“Проблеми виховання всебічно розвиненої
особистості”, Т. 1. — С.98].
|
Індивідуалізація навчально-виховного процесу
|
“Мистецтво й
майстерність навчання й виховання полягає в тому, щоб розкривши сили й
можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці. А це
означає, що в навчанні має бути індивідуалізація — і в змісті розумової праці
(в характері завдань), і в часі. Досвідчений педагог дає одному учневі дві,
три, а то й чотири задачі на урок, іншому ж — тільки одну. Один одержує
складнішу задачу, інший — простішу” [“Сто порад учителеві Т.2. — С.437—438]
“Досвід переконує, якщо
в школі, скажімо, шістсот учнів, то це означає, треба шукати шістсот
індивідуальних стежок”
|
Врахування індивідуальних особливостей учнів
|
“Своєчасно знайти,
виховати й розвинути задатки здібностей у своїх вихованців, своєчасно
розпізнати в кожному його покликання - це завдання стає тепер найголовнішим у
системі навчально-виховної роботи” [“Розвиток індивідуальних здібностей і
нахилів учнів”Т.5.— С.123].
“Помітити в кожній дитині її найсильнішу
сторону, знайти в ній ту “золоту жилку”, від якої починається розвиток
індивідуальності, добитися того, щоб дитина досягла видатних для свого віку
успіхів у тій справі, яка найбільш яскраво виявляє, розкриває її природні
задатки” [“Павлиська середня школа”Т.4. — С.19].
|
Визнання кожного учня особистістю
|
“Виховання людської
особистості — це насамперед виховання почуття власної гідності” [“Народний
учитель” Т.5. — С.246].
“Жива істота, яка з вашою допомогою пізнає
світ, поступово стає особистістю”
|
Отримання позитивних почуттів від навчання.
|
“Життєвий шлях від
дитинства до отроцтва має бути шляхом радості, бадьорості… Радість як джерело оптимістичної
впевненості дитини у своїх силах є умовою того багатства дійсного ставлення
до навколишнього світу, без якого неможливий духовний розвиток, особливо
неможливе розкриття природних нахилів, здібностей, обдаровань” [ “Духовний
шлях школяра”. Т.1. - С.235].
“Дати дітям радість
праці, радість успіху в навчанні, пробудити в їхніх серцях почуття гордості,
власної гідності — це перша заповідь виховання. В наших школах не повинно
бути нещасних дітей — дітей, душу яких пригнічує думка, що вони ні на що не
здатні. Успіх у навчанні — єдине джерело внутрішніх сил дитини, які
породжують енергію для подолання труднощів, бажання вчитися”
|
Навчання через подолання труднощів
|
“Я продумую, що робитиме
кожен учень. Для всіх добираю таку
роботу, яка принесла б успіх”
“Справжня педагогічна
мудрість полягає в тому, щоб постійно одухотворяючи дитину бажанням бути
хорошою, ніколи не ставити їй “двійки”. Досвідчені вчителі так і роблять:
якщо учень ще не зміг впоратися з роботою, не ставлять йому ніякої оцінки.
Перед дитиною ніколи не закривається шлях до успіху”
|
Дослідницький підхід до предмета вивчення.
|
Знання зберігаються в
пам’яті значно міцніше, оскільки вони, не пасивно засвоюються, а здобуваються активними зусиллями”
“Можливо, у терміні
“науковий” є певна частка перебільшення, але сама ця назва відображає рису
творчої діяльності старших учнів — дослідження, експеримент. Учнів радує,
надихає, що вони певною мірою прилучаються до наукових методів розумової
праці”
|
Необхідність самостійного добування знань учнями
|
“Навчання стає працею за
тієї умови, — коли учень самостійно добуває знання. Це необхідно не лише для
міцності знань. Самостійне добування знань породжує зрілість думки”
|
Принцип людяності, чуйності і тактовності по відношенню
до учнів.
|
“Пам’ятайте, що кожна дитина приходить у школу зі щирим
бажанням добре вчитися, Воно ніби яскравий вогник, що освітлює світ дитячих
турбот і тривог. Дитина несе його нам, учителям, з безмежною довірливістю.
Цей вогник легко погасити різкістю, грубістю, байдужістю, невірою в неї,
дитину” [“Залежить тільки від нас].
|
Розуміння оцінки знань учнів як інструмента виховання.
|
“Оцінка стає в руках
учителя інструментом виховання, якщо вона пробуджує дитяче бажання вчитися і
допомагає цьому бажанню, а не карає за небажання”
“Оцінка морально виправдана тільки тоді,
коли вчитель оцінює не здібності, взяті, так би мовити, у чистому вигляді, а
єдність праці і здібностей, причому на перше місце ставиться праця” “Проблеми
виховання всебічно розвиненої особистості”
Т1.-С.84].
“Не у всіх учнів
однакові сили, можливості, здібності, не всі однаково швидко усвідомлюють і
тим більше запам’ятовують матеріал, який вивчається. Є учні, яким, щоб мати
навіть трійку, треба витратити багато зусиль, і навпаки, часто четвірка
дістається окремим учням без значних зусиль з їхнього боку. Якщо не
враховуються сили і можливості й оцінюються тільки результати, то ігнорується
праця окремих учнів. А цe, в свою чергу, формує неправильні погляди на працю,
послаблює віру в свої сили саме в тих, кому ця віра необхідна” [ Т.2. —
СІ25].
|
пятница, 28 сентября 2018 г.
Принципи особистісно-орієнтованого підходу до навчання й виховання на основі педагогічних ідей Василя Олександровича Сухомлинського з позицій сьогодення
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Комментариев нет:
Отправить комментарий